מרכז חינוכי טיפולי לתלמידים כבדי שמיעה וחירשים משרד החינוך מחוז צפון
פקס: 04-671-2328
טלפון ראשי: 04-671-6274

למידה מרחוק-תיכונים

                                                                                                                                   22.9.2024

שלום לכולם,

 

בעקבות פניות של תלמידים כבדי שמיעה וחרשים על התמודדותם המאתגרת עם הלמידה המקוונת בתקופה זו, ומתוך רצון לאפשר להם המשך למידה יעילה והרגשת שייכות כיתתית ובית ספרית, אנו מביאים בפניכם כמה נקודות להתייחסות.

 

התלמידים זכאים להמשיך ולקבל שעות תגבור במטרה לצמצם פערים, לקבל הסברים ותיווך בהתאם לצרכיהם ולמנוע תסכול נוסף.

 

התקשורת בלמידה מרחוק סינכרונית (למשל בזום) שונה בתכלית מהתקשורת פנים אל פנים: צילום הפנים אינו איכותי, הקול אינו טבעי, לרוב יש קולות רקע, במקרים רבים יש ריבוי דוברים, חוסר סינכרון (delay) בין התמונה לקול הדובר, קפיצות במלל בשל הפרעות אינטרנט, צורך לנווט בין המחברת/ספר למסך המחשב והמקלדת, דוברים ללא מצלמה, רעשי רקע בחדר של התלמיד עם מגבלת השמיעה ועוד.  כל אלו מכבידים מאד על היכולת לקרוא שפתיים, לשמוע ברצף, להבין את הדיבור, לתפוס דיבור ברקע רעש, לאתר את הדובר, לעמוד בקצב השיעור, להקשיב וגם להקליד/לכתוב, להבין את המסר המילולי. כולם יחד מהווים אתגר מאד משמעותי לתלמיד כבד שמיעה וחירש, המציב בפניו בראש וראשונה התמודדות תקשורתית ולימודית והשלכות חברתיות ורגשיות.

 

נקודות להתייחסות:

  1. קחו בחשבון שבשיעור שבו מתנהל דיון (בZOOM למשל) תלמיד כבד שמיעה לא מסוגל לעקוב, הוא מפספס את הנאמר.
  2. בשיעור שבו המורה לא נשמע בצורה מיטבית ואין טקסט כתוב שתומך בנאמר, לתלמיד קשה לעקוב.
  3. תלמיד כבד שמיעה שלא הצליח לעקוב אחרי שיעור של מורה אחד – יש סיכוי שבפעם הבאה הוא לא ייכנס לשיעור של המורה הספציפי ואולי לא ייכנס לכל השיעורים מהסוג הזה.
  4. תלמיד כבד שמיעה לעתים יתבייש לפנות למורה ולהגיד שלא שמע טוב/ לא הבין/ פספס חלק מהנאמר.

 

אפשר לפתור זאת במגוון דרכים:

  1. לבנות שיעור שבו המורה מלמד פרונטאלית, ורק בסיום השיעור יש זמן לשאלות והסברים.
  2. להציע לתלמיד להשתמש באפליקציית תמלול. יש לדעת שאפליקציה כזו היא פתרון חלקי בלבד.
  3. לקבוע עם התלמיד זמן בסוף השיעור, לוודא שהוא הבין ועקב אחרי מהלך השיעור.

(לא לעשות זאת מול שאר התלמידים, זה יביך אותו ויגרום לו להגיד שהכל בסדר).

  1. לשלוח חומר כתוב שמסכם את הנאמר בשיעור.
  2. לשלוח חומר מקדים כהכנה לשיעור.

 

 

דברים נוספים שיעזרו לתלמיד:

  1. אפליקציית תמלול למי שצריך: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.google.audio.hearing.visualization.accessibility.scribe&hl=iw

 

 

הנכם מוזמנים לפנות ולהתייעץ עם מומחית תחום כבדי שמיעה וחירשים באזורכם

 

שתהיה לכולנו למידה משמעותית ומיטבית ושנשוב בהקדם האפשרי לשגרה הברוכה.

בברכה,

 

 

 

הייא מארון זידאן ואפרת כהן

רכזות חט"ע  – המרכז הטיפולי "שמע" צפון

קידום אתרים אורגני קידום אתרים אורגני
צריך עזרה?
לחץ כאן ומלא פרטיך

פרטי התקשרות

הסניף פתוח בימים שני, שלישי ורביעי.
יום רביעי פעילות לקבוצה הבוגרת.
הפעילות מתקיימת מ 13:00 – 16:30.

השאירו לנו הודעה ותענו בהקדם: